THE INTERNATIONAL MOUNTAIN DAY
Sedan 2003 firas den 11 december som den av Förenta nationernas generalförsamling instiftade Internationella Bergsdagen. Syftet med dagen är att uppmärksamma bergens höga betydelse för allt liv på vår planet och att gemensamt utveckla strategier som gynnar bergen, deras invånare och miljön. Förutom den oerhört viktiga livsmiljön är det samtidigt vår gemensamma utomhuslekplats. Av dessa skäl stöder Mammut årets Internationella Bergsdag under ett motto som visar sig vara mer brådskande än någonsin: Protect your Playground
PROTECT YOUR PLAYGROUND
Videorna med Mammut-atleterna visar två saker tydligt: För det första representerar Nadine Wallner och Maddie Cope årets tema för Internationella Bergsdagen, "Kvinnor flyttar berg". För det andra visar också kortfilmen med Dani Arnold imponerande att din utomhuslekplats är närmare än du tror! För att uppleva äventyr i bergen krävs inte alltid en lång resa. Det lönar sig snarare att söka nya vägar för att upptäcka en tilsynes redan känd miljö på nytt. Den minskade ekologiska fotavtrycket på grund av minskade resor hjälper till att hålla klimatpåverkan och de negativa förändringar som följer så små som möjligt.
CIRKULÄR EKONOMI
Minimering av den ekologiska fotavtrycket är ett av målen för Mammut på vägen mot att bli ett klimatneutralt företag år 2050. En strategi som bidrar till att uppnå denna mission är kretsloppsekonomi. I denna följer producenter och konsumenter det gemensamma målet att maximera produktlivslängden genom återvinning samtidigt som man minimerar mängden icke-återvinningsbart avfall för att använda råvaror på ett hållbart sätt. Pilotprojektet "Close the Loop" visar hur idén om kretsloppsekonomi kan omsättas i praktiken.
CLOSE THE LOOP
För att uppnå målet om klimaneutralitet startades pilotprojektet "Close the Loop" år 2020. Målet med projektet är att återvinna gamla klätterrep och göra dem till nya rep. För närvarande är det tekniskt sett ännu inte möjligt att uppnå den prestanda som krävs enligt säkerhetsföreskrifterna med de återvunna repen. Emellertid kan de återvunna materialen redan användas för att producera T-shirts, där jämfört med konventionella T-shirts två tredjedelar av koldioxidutsläppen sparas. Projektet har nu belönats med ISPO Gold Award 2021 och med German Award för hållbarhetsprojekt 2021.
TOGETHER FOR GLACIERS
Smältningen av glaciäriset symboliserar de allvarliga konsekvenserna av klimatförändringarna. Konkordiahütte, den största stugan i den schweiziska alpklubben, var för knappt 150 år sedan fortfarande nåbar från Aletschgletschern - idag krävs en 467-stegs ståltrappp för att klara de 200 meters höjdskillnaden och nå stugan. Mammut samarbetar därför med icke-statliga organisationen Protect Our Winters (POW) för att arbeta för att bevara glaciärerna. Målet med rörelsen är också att öka medvetenheten bland konsumenterna om effekterna av klimatuppvärmningen.
COMMON RESPONSIBILITY
1) Granska dina produktköp. Fråga dig själv innan du köper en produkt om du verkligen behöver den. Den mest miljövänliga produkten är alltid den som inte behöver tillverkas ny. Om du fortfarande har en utomhusjacka som fyller sitt syfte, varför köpa en ny då? Ju fler upplevelser du kopplar till jackan, desto mer värdefull blir den med tiden ändå för dig.
2) Informera dig i förväg om produkten och företaget. Inte alla företag prioriterar miljöskydd och hållbara strategier. Vid köp av produkter, se till exempel på materialen som används i produkten. I utomhusbranschen används ofta perfluorerade föreningar (PFC) för att uppnå vattenavvisande egenskaper. Numera finns dock betydligt mer miljövänliga alternativ. År 2021 bestod 86% av Mammut-kläder av PFC-fria material.
3) Sluta inte tänka hållbart efter köpet. Se till att du vårdar dina produkter på rätt sätt. Om något ändå skadas kan små revor eller hål i klädseln ofta repareras. Om du inte har materialet eller kunskapen för detta finns det how-to-videos eller reparatörtjänster. Kanske gläder någon annan sig också åt din begagnade produkt? Det sämsta alternativet är att kasta produkten utan möjlighet till återvinning.
Mer än 50% av sötvattnet som behövs för dagligt bruk kommer från bergen och nära 1,2 miljarder människor bor i bergsregioner. Siffrorna tydliggör än en gång hur väsentliga bergen är för oss. Alla kan bidra till att bevara denna livsmiljö och våra bergslekplatser för oss och kommande generationer så att de förblir tillgängliga och bevarade under lång tid framöver.